19/04/2018
Formation ‘Coaching d’équipe’ pour les chauffeurs
info >>>
6/02/2018
Chauffeurs de location: saut d'index au 1/02/2018
info >>>
30/11/2017
Prime d’ancienneté
info >>>
30/11/2017
Chèques-cadeaux 2017
info >>>
30/06/2017
Chauffeurs de taxi: Hausse du coefficient au 1/7/2017
info >>>
30/06/2017
Chauffeurs de taxi: Hausse du RMMMG de 0,6% au 1/7/2017
info >>>
30/06/2017
Augmentation des salaires du personnel de garage au 1/7/2017
info >>>
20/11/2015
Taxilive.be
info >>>
- Home
- Le Fonds
- Réglementation sectorielle
-
Les CCT
- Durée de travail taxis
- Salaires minima taxis
- Frais de transport taxis
- Garantie d'un revenu minimum moyen
- Indemnités RGPT
- Travail de nuit
- Prime d'ancienneté
- Travail mixte I
- Rémunération des jours fériés
- Paiement en espèces
- Conditions de travail des VLC
- Travail mixte II
- Remboursement des frais d'oculistes…
- Les dommages suite à un accident
- Travail à temps partiel volontaire
- Travail à temps partiel involontaire
- Salaire du personnel de garage
- Groupes à risque
- Reclassement professionnel
- Formation professionnelle
- Chèques-cadeaux
- Avantages octroyés
- Délégation syndicale
- Fixation des cotisations patronales
- Credit-temps
- Innovation
- Eco-chèques
- Formulaires
- Formations
- Information sur le secteur
- Diversité
- Documentation
- Liens
Actualités
De bevraging bij 162 taxi- en VVB-chauffeurs (huidige en ex-chauffeurs) en een ondersteunende kwalitatieve bevraging bij werkgevers, werknemersvertegenwoordigers en ervaringsdeskundigen uit andere sectororganisaties resulteerden in een actieplan met 10 actiefiches. Elke fiche beschrijft een piste waarop de sector kan inzetten om werkbaarheid voor de chauffeurs in de sector te optimaliseren.
De 10 actiefiches kunt u hier terugvinden.
Met de middelen die het ESF-Vlaanderen ter beschikking stelt, krijgt het Sociaal Fonds Taxi & VVB de mogelijkheid om in het voorjaar van 2015 twee acties rond werkbaarheid te realiseren. Op basis van het draagvlak bij de werknemers en werkgevers, de realiseerbaarheid binnen het begrote tijdsbestek en het gereserveerde budget gaat de voorkeur naar de actie ‘zelftest’ en de actie ‘advies levenskwaliteit’.
1. Actie ‘zelftest’
Korte zelftests (online en/of via mobiele app) bieden de chauffeur inzicht in zijn vakbekwaamheid (talenkennis, test ‘klantenomgang’, verkeersreglement,…).
Waarom deze actie?
- Bewustwording en opstap naar bijscholing: chauffeurs (en hun werkgevers) zijn zich vaak weinig bewust van de kloof tussen benodigde en beheerste competenties. Mede daardoor zijn ze weinig geïnteresseerd in opleiding en bijscholing. De tests dienen als bewustwordingsinstrument en zetten de werknemers waar nodig op weg naar bijscholing.
- Erkenning: zelftests brengen niet enkel de hiaten in beeld, maar maken ook zichtbaar hoe goed een chauffeur is. Ze geven op individueel niveau erkenning, wat de chauffeur sterkt in zijn zelfbeeld.
2. Actie ‘advies levenskwaliteit’
Een tijdelijk lopend initiatief waarbij een 'levenskwaliteit-adviseur' via een ‘roadshow’ zal adviseren rond verschillende levenskwaliteit-thema’s zoals voeding, beweging, slaap, ergonomie,… Hiernaast zullen ook ondersteunende materialen (mailcampagne, drukwerk) verspreid worden.
Waarom deze actie?
De fysieke gezondheid van chauffeurs is kwetsbaar:
- Afwisselende shiften raken aan het slaapritme.
- Het is een uitgesproken ‘zittend’ beroep waarbij weinig lichaamsbeweging komt kijken.
- De arbeidsomstandigheden en het werkritme brengen de chauffeurs er al snel toe om te kiezen voor een snelle snack en (ongezonde) tussendoortjes, i.p.v. een evenwichtige maaltijd waarvoor ze tijd kunnen nemen.
Het project loopt in juni 2015 af. Gedurende het voorjaar van 2015 zal de sector deze twee acties trachten te realiseren.